MAXIMAL FB16S – Billig Eltruck – 3 Hjul

Billig lletrisk truck

MAXIMAL FB16 løser mange oppgaver på samme tid !. Svært lav svingradius – gjør den perfekt i trange lager. Svært billig og driftssikker – gjør den meget økonomisk. 4,8 mtr. løftehøyde – gjør den anvendelig i containere. Triplex mast  – med fullt friløft. Hydraulisk sideskift som standard, – spreder som option. (Andre mastevarianter som option !) Utolig men sant !, – intelligent batterilader inkludert i prisen. Vær smart !, Reduser dine utgifter, og få mer igjen for pengene – Kjøp nytt til prisen av brukt.

MAXIMAL FB16S kan bestilles her

Tekniske Spesifikasjoner

Spesifikasjon 1 Model FB16S-MHJZ
2 Controller ZAPI
3 Løftekapasitet kg 1600
4 Lastesenter mm 500
5 Std. Løftehøyde mm 3000
6 Std. Friløft (3 mtr. mast) mm 0
7 Gaffelstr. L×B×T mm 920×100×35
8 Mast Tilt vinkel F/R(α°/β°) Deg 3°/6°
Mål 9 Dimensjoner Lengde (til gaffelbord) mm 1919
10 Bredde mm 1078
11 Høyde senket mast (3 mtr. mast) mm 1975
12 Høyde hevet mast(M/rygg) mm 4010
13 Høyde til gaffelrygg mm 1952
14 Svingradius mm 1544
15 Overheng Front mm 376
16/17 Tread F/R mm 930/0
18 Min Bakkeklaring. mm 85
19 Akselavstand mm 1245
20 Gaffelspreder Min/Max mm 200/890
21 Reolbredde (Ast)* 1000×1200 crossways mm 3245
22 800×1200 lengthways mm 3370
Drifts-

parameter

23 Hastighet Kjøring (m/last) km/h 12
24 Kjøring (U/last) km/h 13
25 Løft(m/last) mm/s 280
26 Løft(U/last) mm/s 440
27 Klatreegenskaper Med last % 10
28 u/last % 10
29 Egenvekt Im/batteri kg 3240
30 Dekk Front×2 18×7-8
31 Rear×1 18×7-8
Motor 32 Motor Driftsmotor kw 4.5
33 Pumper kw 11
34 Battery Standard(option) V/Ah 48/400
35 Hydr.Driftstrykk Mpa 14.5

Mastevarianter

 

Type Model Max. fork height Overall height Free lift Front Overhang Tilt range Capacity
Lowered Extended Without backrest with backrest FWD BWD load capacity at 500mm
Without backrest with backrest Single tire
1.6t
mm mm mm mm mm mm mm Deg Deg kg
 2-stage mast BM250 2500 1725 3010 3480 0 0 371 3 5 1600
BM270 2700 1825 3210 3680 0 0 371 3 5 1600
BM300 3000 1975 3510 4010 0 0 371 3 5 1600
BM330 3300 2125 3810 4280 0 0 371 3 5 1600
BM350 3500 2225 4010 4480 0 0 371 3 5 1600
BM370 3700 2325 4210 4680 0 0 371 3 5 1600
BM400 4000 2525 4510 4980 0 0 371 3 3 1600
BM425 4250 2650 4760 5280 0 0 371 3 3 1500
BM450 4500 2775 5025 5480 0 0 371 3 3 1400
BM500 5000 3025 5525 5980 0 0 371 3 3 1250
BM550 5500 3325 6025 6480 0 0 371 3 3 1150
BM600 6000 3575 6525 6980 0 0 371 3 3 1050
full free   2-stage mast BFM250 2500 1725 3010 3465 1230 725 371 3 5 1600
BFM270 2700 1825 3210 3665 1330 825 371 3 5 1600
BFM300 3000 1975 3510 3965 1480 975 371 3 5 1600
BFM330 3300 2125 3810 4265 1630 1125 371 3 5 1600
BFM350 3500 2225 4010 4465 1730 1225 371 3 5 1600
BFM370 3700 2325 4210 4665 1830 1325 371 3 5 1600
BFM400 4000 2525 4510 4965 2030 1525 371 3 3 1600
BFM450 4500 2775 5010 5465 2280 1775 371 3 3 1400
BFM500 5000 3025 5510 5965 2580 2025 371 3 3 1250
BFM550 5500 3325 6010 6465 2830 2325 371 3 3 1150
BFM600 6000 3575 6510 6965 3080 2575 371 3 3 1050
Full free   3-stage mast BTFM360 3600 1725 4110 4580 1210 705 371 3 3 1600
BTFM400 4000 1850 4510 4980 1335 830 371 3 3 1600
BTFM435 4350 1975 4860 5330 1425 995 371 3 3 1500
BTFM450 4500 2025 5010 5480 1475 1045 371 3 3 1400
BTFM480 4800 2125 5310 5780 1575 1145 371 3 3 1300
BTFM500 5000 2225 5510 5980 1675 1245 371 3 3 1250
BTFM550 5500 2390 6010 6480 1840 1410 371 3 3 1150
BTFM600 6000 2575 6510 6980 2025 1595 371 3 3 1050
BTFM650 6500 2790 7010 7480 2240 1710 371 3 3 900

Ny Eltruck fra MAXIMAL – Sett farge på tilværelsen

Velg ny Eltruck fra MAXIMAL og sett farge på tilværelsen. Slitesterke, stillegående med Zapi AC controller og god klatreevne. Vi lagerfører 2,5 tonnere i flere farger. Velg mellom Gul, Rød eller Grønn.  Alle med åpen hytte og 4,8 mtr. triplex mast, hydraulisk sideskift iog gaffelspreder. Sett farge på tilværelsen og la deg begsistre av våre sterke ELTrucker. Forholdet mellom pris og kvalitet gjør MAXIMAL til en vinner i sin klasse og gir deg mer enn du forventer til prisen.

Solide store drivhjul som gir fremkommelighet

på ulike underlag.

 

Anerkjent Zapi controller godt beskyttet høyt på motvekten. Enkel å programmere. Full AC gir redusert El-forbruk.

 

 

Hydraulisk sideskift og gaffelspreder fra anerkjente Cascade corporation.

Ergonomisk utformet førerhytte med god førerutsikt. OPS Setebryter.

 

Kjøp ny truck til prisen av brukt. 2 Års garanti. Lader inkludert

Kan bestilles her

 

Maximal Elektriske motvektstrucker – Vær Miljøbevisst

Ny Eltruck ! Vær miljøbevisst og økonomisk på samme tid. Gjør som mange andre, La deg begeistre av våre populære elektriske trucker.  Utvalget spenner fra 1,6 til 5 Ton. Gode, solide trucker med svært konkurransedyktige priser.

Standard med Full AC Zapi Controller, sideskift og gaffelspreder fra Cascade corporation. 4,8 mr. triplex mast med fullt friløft

Maximal Eltruck 2 – 3,5 Ton 4 – Hjul

Ny elektrisk truck. MAXIMAL er spesiellt kjent for høykvalitets EL-Trucker. Med siste modell A-Serie byr fabrikken på et stort utvalg svært driftssikre og økonomiske alternativer for smarte brukere. Valg av EL-Truck vidner om miljøbevissthet, og valg av MAXIMAL vidner om smart vurdering av kost/nytteverdi. Vær smart og la deg begeistre, – Elektrisk entusiasme

Std. lagerførte modeller har 4,8 Mtr Triplex Mast

Tekniske Data

Specification 1 Model FB20

MQJZ2

FB25

MQJZ2

FB30

MQJZ2

FB35

MQJZ2

FB20

MQBC2

FB25

MQBC2

FB30

MQBC2

FB35

MQBC2

2 Controller Type ZAPI AC CURTIS AC+ DC
3 Rated capacity kg 2000 2500 3000 3500 2000 2500 3000 3500
4 Load centre mm 500 500 500 500
5 Lifting height mm 3000 3000 3000 3000
6 Free lifting height mm 160 165 170 160 165 170
7 Fork size TxWxL mm 40x122x1070 45x125x1070 401221070 451251070
8 Tilting angle Grader Deg 6/12 6/12 6/12 6/12
Dimensions 9 Overall
Dimension
Length (to forkface) mm 2375 2400 2615 2670 2375 2400 2615 2670
10 Width mm 1150 1230 1150 1230
11 Height when mast lowered mm 2010 2075 2150 2010 2075 2150
12 Height when mast extended mm 3990 4100 4160 3990 4100 4160
13 Height to safeguard mm 2110 2150 2110 2150
14 Turning radius Min. mm 2080 2100 2280 2335 2080 2100 2280 2335
15 Front overhang mm 460 485 460 485
16/17 Tread F/R mm 960/950 1000/980 960/950 1000/980
18 Ground clearance Min. mm 130 130 130 130
19 Wheelbase mm 1500 1680 1500 1680
20 Fork spread Min./Max. mm 250/1040 250/1100 250/1040 250/1100
21 Working aisle width
with pallet(Ast)*
10001200 crossways mm 3810 3830 4035 4090 3810 3830 4035 4090
22 8001200 lengthways mm 3940 3960 4165 4220 3940 3960 4165 4220
Performance 23 Speed Travel(Laden) km/h 12 12 11 12
24 Travel(Unladen) km/h 12.5 13 12.5 13
25 Lifting(Laden) mm/s 290 250 220 220
26 Lifting(Unladen) mm/s 440 400 360 384
27 Gradeability Laden % 15 15 15 15
28 Unladed % 15 15 15 15
29 Service weight Include battery box kg 4130 4300 5060 5380 4130 4300 5060 5380
30 Tyre Front2 7.00-12-12PR 289-15-12PR 7.00-12-12PR 289-15-12PR
31 Rear2 187-8-14PR 189-8-14PR 187-8-14PR 189-8-14PR
Driven 32 Motor Driven motor kw 11 12 8.5 14
33 Pump motor kw 11 12 12 12
34 Battery Standard(Option) V/Ah 48/600 80/500 48/600 80/500
35 Operating pressure for attachment Mpa 17.5 17.5 17.5 17.5

 Spesifikasjoner Mast

Type Model Max. fork height Overall height Free lift Front Overhang Tilt range Capacity
Lowered Extended Without

backrest

With

backrest

FWD BWD load capacity at 500mm
Without backrest with backrest 2t 2.5t Single tire Double tire
2t 2.5t 2t 2.5t 2t 2.5t 2t 2.5t 2t 2.5t
mm mm mm mm mm mm mm mm mm mm Deg Deg kg kg kg kg
wide view

2-stage

mast

M200 2000 1510 1510 2575 2575 2990 2990 160 160 460 460 6 12 2000 2500
M250 2500 1760 1760 3075 3075 3490 3490 160 160 460 460 6 12 2000 2500
M300 3000 2010 2010 3575 3575 3990 3990 160 160 460 460 6 12 2000 2500
M330 3300 2160 2160 3875 3875 4290 4290 160 160 460 460 6 12 2000 2500
M350 3500 2260 2260 4075 4075 4490 4490 160 160 460 460 6 12 2000 2500
M370 3700 2360 2360 4275 4275 4690 4690 160 160 460 460 6 6 2000 2500
M400 4000 2560 2560 4575 4575 4990 4990 160 160 460 460 6 6 2000 2500
M425 4250 2685 2685 4825 4825 5240 5240 160 160 460 460 6 6 1850 2300 2000 2500
M450 4500 2810 2810 5075 5075 5490 5490 160 160 460 460 6 6 1600 2100 1900 2400
M500 5000 3060 3060 5575 5575 5990 5990 160 160 460 460 3 6 1200 1600 1700 1900
M550 5500 3360 3360 6075 6075 6490 6490 160 160 460 460 3 6 950 1200 1500 1700
M600 6000 3610 3610 6575 6575 6990 6990 160 160 460 460 3 6 800 900 1200 1400
full free

2-stage

mast

FM250 2500 1760 1760 3090 3090 3490 3490 1135 735 480 480 6 12 2000 2500
FM300 3000 2010 2010 3590 3590 3990 3990 1385 985 480 480 6 12 2000 2500
FM330 3300 2160 2160 3890 3890 4290 4290 1535 1135 480 480 6 12 2000 2500
FM350 3500 2260 2260 4090 4090 4490 4490 1635 1235 480 480 6 12 2000 2500
FM370 3700 2360 2360 4290 4290 4690 4690 1730 1335 480 480 6 6 2000 2500
FM400 4000 2560 2560 4590 4590 4990 4990 1935 1535 480 480 6 6 2000 2500
Full free

3-stage

mast

TFM435 4350 2010 2010 4867 4867 5340 5340 1460 990 485 485 6 6 1750 2200 1900 2400
TFM450 4500 2060 2060 5017 5017 5490 5490 1510 1040 485 485 6 6 1600 2000 1800 2300
TFM480 4800 2160 2160 5317 5317 5790 5790 1610 1140 485 485 6 6 1250 1700 1700 2000
TFM500 5000 2260 2260 5517 5517 5990 5990 1710 1240 485 485 6 6 1100 1500 1600 1800
TFM540 5400 2385 2385 5917 5917 6390 6390 1835 1365 485 485 3 6 900 1200 1400 1600
TFM600 6000 2610 2610 6517 6517 6990 6990 2060 1590 485 485 3 6 700 800 1100 1300

Truckbatteri – Oppbygging, drift og vedlikehold

truckbatteri

Elektriske gaffeltrucker driftes av store industribatterier (Truckbatterier). Disse batteriene er også ekstremt tunge og dyre. Med korrekt vedlikehold av batteriene kan levetiden forlenges i betydelig grad , som igjen gir redusert nedetid og reduserte brukerkostnader.

Et truckbatteri består av flere celler med 2V. Når cellene er koblet i serie øker spenning. Et truckbatteri på 24 volt har 12 celler, et 48 volt batteri har 24 celler, et 80 volt batteri har 40 celler. For å lade et batteri, må cellespenningen økes til over 2 volt av en ekstern spenningskilde – Batterilader

Truckbatterier skiller seg fra startbatterier ved at de er utviklet for å gi en viss mengde energi i lengre perioder. Som et resultat har truckbatteriet vanligvis mye høyere kapasitet enn startbatterier.

Konstruksjon av et Truckbatteri

En celle er sammensatt av positive og negative plater, det er alltid en negativ plate mer enn antallet positive. De positive og negative platene skilles fra hverandre ved hjelp av en mikroporøs separator for å unngå gjensidig kontakt og kortslutning.

Den positive platen består av en rørplate og et antall blystenger sammen, som deretter beskyttes som en helhet av et porøst materiale som er brettet rundt platen som en konvolutt. Plassen mellom platene er fylt med en pasta av blydioksid. Den nøyaktige sammensetningen av disse platene varierer fra produsent til produsent og er en viktig del av den endelige kvaliteten på cellen.

Den negative platen er et rutenett av rent bly. Disse platene er omkranset av et bad med elektrolytt, en blanding av svovelsyre med deionisert vann.

Ladesykluser 

Gaffeltruckbatterier uttømmes med varierende hastighet, avhengig av arbeidsmengde og tid. Som hovedregel skal batterier ikke settes på en lader før de er minst 80 prosent utladet. Avhengig av vekten på lastene som håndteres, antall skift som blir jobbet og antall driftstimer, kan dette representere daglige ladesykluser, men vanligvis ikke. Å lade et batteri for ofte vil føre til en kortere levetid for batteriet.

De fleste moderne gaffeltruckbatterier (Trekkbatterier) er designet for å vare minst 1500 ladesykluser. Hvis et batteri er i kraftig bruk og krever daglig lading, vil 1500 ladesyklusene representere omtrent fem års drift. Selv om dette er gjennomsnittet, med riktig pleie, har de fleste batterier evnen til å vare langt utover de vanlige 1500 ladesyklusene.

Dyp utladning – Aldri mer en 80%

Du bør aldri la et batteriet være bli fullstandig utladet. Dette er kjent som en dyp utladning og kan føre til skade på batteriet og ugyldiggjøre garanti.  I tillegg kan dette endre mengden strøm som gis til gaffeltrucken og kan føre til skade på elektriske komponenter så vel som el-motoren. Det kan også resultere i at laderen ikke har muligheten til å kommunisere ordentlig med batteriet og gi redusert ladeeffekt . I disse tilfellene vil det være nødvendig med en ‘’jumping’’ for at laderen skal fungere ordentlig. I noen tilfeller, selv når det er ladet, er laderen ikke i stand til å lade batteriet helt, og resultatet kan starte en unormal rutine med ufullstendige ladesykluser.

Riktig pleie og vedlikehold

Væskenivå – DEMINERALISERT VANN/Batterivann i batteriet bør sjekkes regelmessig. Det anbefales å sjekke disse nivåene hver femte ladesyklus. Hvis væskenivået er lavt, må du fylle cellen like over den synlige beskytteren inne i batteriet, alltid etter at batteriet er fulladet. Det genereres mye varme under ladeprosessen og noe utvidelse vil skje. Hvis overfylt med vann før ladeprosessen, vil det renne over. Ved søl eller overløp, må du tørke opp umiddelbart.

Når du har plassert batteriet på laderen, må du ikke avbryte ladesyklusen. Etter  fem til ti ladesykluser plasserer laderen i “helge” eller “utjevne” -innstillingen. Denne innstillingen skal ikke brukes som den normale ladesyklusene, da det vil forkorte batteriets levetid.

Lagring av materiell og batterier

Dersom ikke utstyret skal benyttes over lengre perioder, skal det alltid parkeres fulladet. Normal vil batteriet mist 5 – 7% av kapasiteten, selv uten bruk., avhengig av alder. Sett derfor batteriet på vedlikeholdslading hvert kvartal

Benytt alltid værneutstyr ved arbeide på batterier

Det er avgjørende at du overholder alle sikkerhetsregler mens du arbeider med våte batterier. Bruk aldri åpen flamme for å kontrollere vannstanden. Dampen som skapes av batteriet er svært brannfarlig. Ladeområdet skal også være godt ventilert og være utstyrt med et brannslukningsapparat samt et sett for nøytralisering av syre. Når du kontrollerer vannstanden eller utfører annet arbeid på batteriet, bør du bruke øyevern og håndbeskyttelse. Et forkle er også sterkt anbefalt. De fleste områdene krever også en nødsvaskestasjon på ladeområdet eller i nærheten av dette.

Batteriparameter – Kontroll – Nøkkelinformasjon

  • Hver celle skal alltid etterfylles med demineralisert/destillert vann < 10 Mikosiemens konduktivitet. Ikke nettvann
  • Alltid etterfylle etter endt ladeprosess. Ikke overfylle, kun opp til
  • Ikke lade batteriet etter kun 10% bruk
  • Start fullading før 80% utladet
  • Avbryt ikke ladeprosessen,- la den gjennomgå alle ladesykluser
  • Ungå fullading flere ganger pr, dag
  • Aldri etterfylle med batterisyre
  • Hver celle skal måle 2 V (Temperaturavhengig)
  • Syrevekten i hver celle skal være 1,28 – 1,30 ved 25 C
  • Vedlikeholdslade batteriet kvartalmessig hver 3,. mnd pga selvutlading ved lang tid uten bruk
  • Benytt program, for desulfatisering 1 gang pr år (Fjerner sulfatbelegg på plater)
  • Kontroller jevnlig batterilader og hold batteri og lader fri for smuss og skitt
  • Benytt alltid foreskrevet værneutstyr ved håndtering av batterier
  • Last ned PDF vennlig utskrift